Ylioppilaskuntien vastine 6.4.2011: Maksuton koulutus tasa-arvoistaa yhteiskuntaa

Turun yliopiston kansantaloustieteen professori Matti Virenin mukaan ”Suomessa elää omituinen lapsenusko maksuttoman koulutuksen tasa-arvoistavaan vaikutukseen, vaikka todellisuus näyttää puhuvan täysin päinvastaista.” (Taloussanomat 28.3.2011). Väitettään Viren perustelee sillä, että korkeakoulututkinnon suorittaneiden ansiotulot ovat huomattavasti muuta väestönosaa korkeammat.

Keskimääräisen korkeakoulutetun hyvätuloisuus on toki selviö ilman kansantaloustieteilijän lausuntoakin. Vireniltä jää kuitenkin huomaamatta, että kukaan ei ole väittänytkään maksuttoman koulutuksen kaventavan korkeakoulutettujen ja -kouluttamattomien välisiä tuloeroja – olkoonkin, että ne ovat Suomessa huomattavasti pienemmät kuin esimerkiksi lukukausimaksujen luvatussa maassa Yhdysvalloissa. Sen sijaan korkeakoulutuksen maksuttomuudella pyritään mahdollisuuksien tasa-arvoon. Koulutuksen maksuttomuus ja pääsykokeet (jotka ovat kaukana siitä arvonnasta, joksi Viren ne leimaa) ovat varmistamassa, että korkeakoulutukseen pääsyn ratkaisee opiskelijan lahjakkuus, ei vanhempien lompakon paksuus. Kansainvälisten tutkimusten mukaan Suomessa onkin maailman tasa-arvoisimmat opiskelumahdollisuudet. Erityisen tärkeää tämä on siksi, että koulutus on nykyaikana yksi harvoista sosiaalisen liikkuvuuden mahdollistavista rakenteista.

On myös syytä huomioida, että korkeakoulutettujen tulot vaihtelevat runsaasti koulutusalan mukaan. Lukukausimaksujen perustelu oikeustieteilijän huipputuloilla tuskin lämmittää kovinkaan paljon kasvatustieteilijää. On hyvin vaikeaa löytää mitään yhteiskunnan kannalta positiivista esimerkiksi siitä, että opettajakoulutuksen houkuttelevuus laskisi maksullisen koulutuksen myötä.

Tuloeroihin puuttuminen on hyvä ja kannatettava asia, mutta toimivat keinot siihen löytyvät sosiaali- ja veropolitiikasta, eivät lukukausimaksuista. Siihen, että korkeakoulutettujen perheiden lapset pääsevät helpommin korkeakoulutukseen taas voidaan vaikuttaa ennen kaikkea peruskoulujärjestelmää kehittämällä. Maksuton koulutus, tasa-arvoiseen tulonjakoon tähtäävä veropolitiikka sekä riittävä opintotuki takaavat ylivoimaisesti parhaiten sen, että erilaisista sosioekonomisista taustoista tulevilla on yhtäläiset mahdollisuudet korkeakoulutukseen.

Saara Hyrkkö Hallituksen puheenjohtaja, Aalto-yliopiston ylioppilaskunta

Leena Pihlajamäki Hallituksen puheenjohtaja, Helsingin yliopiston ylioppilaskunta

Joonatan Virtanen Hallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta

Ilkka Tiensuu Hallituksen puheenjohtaja, Tampereen yliopiston ylioppilaskunta

Rauli Elenius Hallituksen puheenjohtaja, Turun yliopiston ylioppilaskunta

Zacharias Aarnio Hallituksen puheenjohtaja,Åbo Akademis Studentkår

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Ylioppilaskuntien vastine 6.4.2011: Maksuton koulutus tasa-arvoistaa yhteiskuntaa

  1. Paluuviite: Lukukausimaksut etenevät politiikan kulisseissa |

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s