Laatua eikä sekundaa!

Opetusministeriön koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma vuosille 2011-2016 (kavereiden kesken KESU) linjaa monia asioita suomalaisen koulutusjärjestelmän uudistuksista. Viime aikoina on ollut paljon keskustelua useassakin yhteydessä siitä, että miten nämä kirjatut kehitystoimenpiteet pistetään käytäntöön. Mitä leikataan ja mistä, sekä mitä lisätään ja missä? Näihinkään vastattaessa ei ole selkeitä vastauksia, sillä riippuu siitä kuka kysyy ja keneltä. Paikallistasolla voivat asiat mennä huonompaan suuntaan, kun kyseessä on kokonaisuuden etu.  Huomionarvoista on myös se, että millä oletuksilla ja mihin tarpeisiin koulutusta pitää tehdä. Usein käy niin, että työmarkkinoiden, yhteiskunnan ja yksilönkään tarpeet eivät kohtaa tai ole  samalla viivalla.

Yksi asia on kuitenkin varma: laadun pitää säilyä ja kehittyä opetuksessa, eikä laatua voida saavuttaa ilman kunnollista resursointia. Tästä minä en ainakaan tingi. Opetuksen laadun mittaamisessa on pidetty yhtenä tärkeimpänä opiskelija-opettaja-suhdetta, ja sen kehitystä on ollut harmillista seurata joillakin aloilla. Viimeisimpänä esiin tulevana seikkana tämän KESU:n osa-alueen tiimoilta on noussut mm. lääketieteellisen koulutuksen aloituspaikkojen lisääminen suhteellisen paljon nykyisestä. OKM on nostamassa tässä aloituspaikkojen määrää 609 opiskelijasta 770:een, eli noin 160 opiskelijan verran. Eikä ole tietoakaan siitä, miten moinen paikkamäärän nosto resursoidaan. Osuvasti aiheeseen sanoen samaan aikaan eletään suurten leikkausten aikaa ja säästöjä pitää pyrkiä tekemään niin yliopistoissa, kuin valtionhallinnossa yleensäkin.

On mielestäni kyseenalaista politiikkaa sanoa toista ja samaan aikaan tehdä toista. Mikäli tämä alkaa olla toistuva ilmiö KESU:n täytäntöönpanossa muillakin tieteen- ja koulutuksen aloilla, niin herättelyä kyllä kaivataan. Suomalainen yliopistokoulutus ei pärjää kansainvälisessä vertailussa muuten kuin ehdottoman laadukkaalla koulutuksella, ja tämän tiedostamme toivottavasti kaikki. Resursseja opetukseen, ja opetuksen laatu aidosti yhteiseksi asiaksi.

Jarkko Louhelainen
Tamyn hallituksen jäsen

Tietoja Jarkko Louhelainen

Finishing studies in Turku School of Economics, University of Turku. Tweets about music, life, studying, marketing, media and entertainment business.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s